Пълно Ръководство за Дигитален Маркетинг на Локален Бизнес, Част 4 – SEO

SEO-то е не по-малко важен канал за местните бизнеси. Когато на някого му трябва нещо, той, разбира се, го търси в Google на първо място.

За да се привлечете търсещ трафик в Google, можете да използвате Google Search Ads, вместо да работите по SEO. Но разбира се, едва ли някога рекламите ще станат безплатни. Когато спрете да плащате за тях, трафикът веднага ще спре да идва.

При SEO нещата не стоят така. Отнема време да се класирате на добра позиция, но в същото време, ако Google не наложи критични промени, трафикът ви няма как да спре веднага. 

Има множество фактори, влияещи на класирането на сайта в резултатите на Google.

В тази статия ще научите кои са те за сайтовете на местни бизнеси и как да повлияете на тях.

Приятно четене!

На първо място

Преди да пристъпите към която и да е SEO дейност, задължително трябва да имате следното:

  1. Сайт – защото…. без коментар 
  2. Инсталиран и коректно работещ Google Analytics
  3. Коректно работещ Google Search Console
  4. Поне някакъв трафик, без значение какъв и откъде 

1. Индексиране

Първо на първо, трябва да се убедите, че сайтът ви е индексиран от Google. Това не означава, че имате каквито и да е позиции. Това означава, че Google знае за съществуването на сайта и има някакъв шанс да го покаже на потребител при релевантно търсене. 

Има няколко лесни начина да проверите дали сайтът ви е индексиран. 

Първият е със Search Console. Отворете coverage секцията в менюто вдясно. Показателят “valid” показва колко страници са индексирани от търсачката в настоящия момент.

Друг начин да проверите е да въведете в търсачката site:_______ – домейнът ви. Ако Google покаже поне един резултат, “той” знае за съществуването на някаква част от сайта. Ако броят е равен на броя страници на сайта, всички страници са индексирани – така трябва и да бъде. 

Също така, преди да обърнете внимание на основните фактори за класиране, препоръчваме да се уверите, че сайтът ви е mobile friendly с инструмента Google Mobile Friendly Tool.

Ако сайтът ви не изглежда добре на мобилни устройства, имате друга задача преди да сте започнали SEO.

2. Логична структура на страниците

В тази инструкция на Google излишно се споменава, че сайтът ви трябва да е лесен и удобен за навигиране. Homepage-ът трябва да води към всички останали важни секции/страници от типа на “за нас”, “блог”, “услуги”/”продукти”. 

Към всяка страница, предвидена за посетители, трябва има линк от друга страница.


Секцията “блог” води към статиите ви, “услуги”/”продукти” – към съответните продукти или услуги. Всичко по логика. Помислете как ще изглежда правилната структура конкретно на вашия сайт. 

Ако имате затруднения, направете малко проучване, като проверите какво правят конкурентите ви и колегите от други градове и държави. 

Ако имате много страници, вземете молив или отворете програма/сайт за създаване на схеми и направете оптималната структура на вашия сайт. 

Не слагайте линкове там, където не им е мястото. Например, дребен anchor текст с линк към home page-a във footer-a, не е нещо, което ще помогне, а само ще направи сайта по-неприятно изглеждащ както за Googe, така и за посетителите.

3. Наличие на “счупени” линкове 

Счупените неща никога не са добро нещо, особено ако има такива на уебсайта.

Това са линкове, които са неправилно въведени (с грешка) или водят към несъществуваща страница.

Замислете се, каква би била вашата реакция, ако се натъкнете не сайт с линкове към несъществуващи страници? Може би, че е стар и никой вече не му обръща внимание? Следователно, вие нямате работа на него.

Google мисли по същия начин и затова, ако искате сайтът ви да се класира на горни позиции, убедете се, че нямате такива линкове. 

4. Мета тагове

На най-прост език може да се каже, че мета таговете са етикетите на една страница. Когато роботите на Google проверяват сайта ви, те гледат и тези етикети на всяка една страница. 

Съществуват 4 вида основни мета тага, на които трябва да обърнем внимание – title, description, keywords и заглавията (h1, h2, h3, h4, h5, h6). Не е фатално да сте пропуснали h-овете от 3 нагоре. 

Търсачката използва таговете title и description, за да формира снипет на всяка индексирана страница. Снипетът е откъсът на вашия сайт в резултатите на Google. 

Snippet

Напишете тези 2 тага така, че да хората да кликат върху вашия снипет, тоест те трябва да отговарят на търсенето на потребителите, въвели таргетираните от вас ключови думи. Това ще направи CTR-a висок, а Google отчита и този показател, когато определя резултатите от търсене. 

Внимавайте за тяхната дължината. Имайте предвид, че след определен лимит Google изрязва въведения текст. Така има възможност снипетът ви да изглежда смислово неподходящ на търсенето, заради скрити думи.

За да проверите текущите ви title и description тагове, използвайте инструмента – SERP Simulator.

Също така, силно препоръчително е таговете да включват и ключовите думи, на които искате да се показва конкретната страница. Това се отнася и за keywords и h1-h6.

Всеки таг на всяка страница трябва да е уникален. 

5. Правилен текст на страниците на сайта

Повечето страници със сигурно имат някакъв текст.

Google сканира този текст, за да прецени дали е подходящо да класира страницата за определени ключови думи/изрази. Ако има много малко текст или напълно отсъства такъв, шансовете тази страница да бъде добре класирана са много малки. Това обаче, в никакъв случай не значи, че трябва да пишете дълги есета.

Ето няколко препоръки за съдържанието на всяка една страница:

  • Имайте поне някакъв текст. Колко? Зависи от самата страница. Говорейки най-общо – 100-200 думи ще са достатъчни 
  • Използвайте таговете h1, h2, h3, h4, h5 и h6. В предишния раздел не споменахме, че заглавията и подзаглавията се намират в самото съдържание. Тоест, те са видими за потребителите и също така са от огромно значение за Google.
  • Не спамете ключовите думи, за които искате да се показва страницата. Разбира се, винаги е добре да ги включвате. Но въпреки това, на първо място отчитайте човешкия фактор – текстът трябва да е приятен за четене. Качество > количество.
  • Пишете правилно. Google не ви следи  правописа, но ако изобщо не спазвате езиковите норми, това ще се отрази на поведението на посетителите, което вече ще засегне и вашето класиране. 
  • Не крийте текст. Не слагайте текст, който да предназначен само за Google. Например, ако имате описание на своя бизнес в home-page-а, не го слагайте в дъното.

6. Линкове към вас

SEO не представлява само работа по сайта. Има и така наречено off-page SEO – фактори, които представляват неговото “споменаване” на други сайтове. 

На първо място поглеждаме към Google My Business

Случвало ли ви се е някога да търсите заведения по близост? Сигурно сте виждали подобен резултат, когато напишете нещо от типа на ресторанти <там където сте>:

Това се нарича map pack и трябва да знаете 2 неща за него:

  1. Резултатите, които се показват в него, се дърпат от Google My Business
  1. Той винаги се показва най-горе в органичните резултати. Дори сайтът ви да е #1 – над всички останали, абсолютното първо място няма да е негово при подобни търсения. 

Извод – имайте регистрация в Google My Business! Това е напълно безплатно.

Все още обаче, фактът, че имате регистрация, нищо не ви гарантира. Трябва също така правилно да настроите самия профил:

  • Изберете подходящата категория
  • Качете хубави снимки
  • Добавете физическа локация на картата
  • Добавете информация за услугите и/или продуктите ви
  • Добавете телефонни номера и имейл
  • Опишете накратко вашия бизнес
  • И така нататък…

Колкото повече полета сте попълнили, толкова по-добре. 

Много полезно може да се окаже публикуването в Posts. Google Posts е блог платформа вътре в Google My Business. Подходяща е за типът публикации, които срещаме в Twitter. Наличието на такива постове може значително да помогне вашият бизнес да се показва в map pack-a и ще привлече повече внимание и трафик.

В края на всяка публикация в Google Posts можете да имате бутон с линк към страница на сайта ви, YouTube канала ви, Facebook страницата ви и така нататък. Помислете какво можете да публикувате там.

Постовете са кратки и няма да ви отнемат много време, а резултатът може да и силно осезаем, затова силно препоръчваме да сте активни в Posts.

Има и други начини, с които да “споменете” себе си и своя сайт.

Например, аналогът на Google My Business – Bing Places.

Социални мрежи и YouTube – като за начало, дори не е задължително да качвате, след като сте създали профил/страница/канал.

Сайтове на други бизнеси

Линковете лежат в основата на PageRank формулата – много важен фактор при класирането. Колкото повече линкове водят към вас по естествен начин, толкова по-добре.

За да привлечете такива, помолете други бизнеси, с които работите (доставчици, агенции и други партньори) да добавят линк към вас на своите уебсайтове. 

Специализирани платформи

Присъствието ви там не само може да ви даде допълнителен трафик и клиентела, но и също така цялостно да допринесе за по-добро класиране на сайта. Повече научете в края на първа част на ръководството.

7. Скорост на сайта

Тук няма да разтягаме локуми. Скоростта на зареждане на сайта е много важен фактор, защото влияе както на впечатлението на хората, така и на класирането ви.

Не забравяйте и за скоростта на мобилната версия на сайта. Според проучване на Google, 53% от потребителите затварят сайт на телефона си, ако зарежда над 3 секунди.

Не си мислете, че ако на вас ви зарежда бързо, така ще бъде и при останалите. Данни за страниците се съхраняват в cookie файловете на вашия браузър, понеже вече със сигурност сте го посещавали. 

За да измервате скоростта на сайта си използвайте инструмента Google Page Speed Insights. Там ще откриете и препоръки за подобряване на скоростта.

8. Schema Markup

На пръв поглед може да изглежда сложно, но веднъж като разберете как става, това се превръща в лесна задача. 

Schema Markup е допълнителен код на страницата, който дава допълнителна информация на Google за сайта и бизнеса. Този код помага на търсачката да разбира данните на страниците, като дава “етикети” на елементите. 

Можете да направите Schema Markup на своя сайт без програмистки умения с инструмента на Google – Structured Markup Helper. 

Просто го отворете, изберете типа страница, на която ще правите Markup, поставете URL адрес и кликнете start tagging. 

Ще зареди страницата, която сте посочили, във визуален редактор и ще започнете създаването на въпросния код. Това се случва по следния начин. Кликате на елементите на страницата (текстове, линкове, картинки менюта и т.н.) и избирате съответния етикет от предложените – кое какво е:

Запомнете, че данните трябва да съвпадат с тези, които сте посочили в Google My Business. След като сте маркирали елементите, ще бъде генериран код, който да копирате в страницата. 

За да откриете потенциални пропуски и грешки в Schema Markup-а на страницата, използвайте друг инструмент на Google – Structured Testing Data Tool. Просто поставяте URL-а на страницата и веднага виждате грешките в червено. 

9. Блог 

Макар да не е първа необходимост, блогът може да промени всичко, защото показва на Google и на аудиторията, че сте активни в това, което правите. Второ – с блог можете да привлечете линкове!

Въпреки това, не пишете статии “колкото да има”. Качеството трябва да ви е приоритет над количеството, иначе всички усилия могат да бъдат напразни. Съдържанието няма да е интересно, хората няма да го четат, Google ще забележи и накрая няма да получите нищо.

Заключение за SEO

Много от пунктовете са универсални и се отнасят не само за локалните бизнеси, но това не ги прави по-маловажни. 

Обърнете внимание на всеки един фактор, и работете по него. Само така вашият сайт ще може да надмине всичките ви конкуренти в класациите.

Всички описани работи не изискват умения, които се добиват с години. В началото ще е объркващо, но всеки може да се справи до голяма степен.

Надяваме се да сме били полезни с тази статия и да сме дали ясна представа за нещо, което преди ви е било напълно неразбираемо.

В останалите ни статии от серията “Пълно Ръководство за Дигитален Маркетинг на Локални Бизнеси” ще откриете информация за имейл маркетинг, маркетинг в социалните мрежи и препоръки за съдържанието в тези канали.

Част 1

Част 2


Част 3

Михаил Атанасов on EmailМихаил Атанасов on Linkedin
Михаил Атанасов
Акаунт мениджър в дигитална агенция Маркадемикс & фрилансър маркетолог.
About The Author

Михаил Атанасов

Акаунт мениджър в дигитална агенция Маркадемикс & фрилансър маркетолог.