Това е 3-а част от ръководството за дигитален маркетинг за локални бизнеси.
Част 2 на тема онлайн реклама и имейл маркетинг можете да прочетете тук, а за да видите част 1 с въведението и две допълнителни теми, кликнете тук.
За съдържанието
А какви трябва да бъдат рекламите, постовете и имейлите? За какво е най-добре да пишете?
Няма конкретни правила, които да трябва са се спазват, както и строг план за следване. Затова всичко зависи от вашия подход към клиентите.
Когато правим плана за съдържание, следва на първо място да отчетем как се позиционира нашия бизнес и какво би било интересно на аудиторията.
Постове във Facebook. Най-често срещаният тип са постовете, които показват продукта в действие и различни сценарии. Добър пример за това е страницата на BlendJet във Facebook и Instagram:
Ако не предлагате физически стоки, а услуги, най-честият формат е демонстрирането на процеса. Тоест, ако сте заведение, това означава публикациите да показват мястото, приготвянето на храната или ястията в готов вид. Ето 3 добри примера за страници с подобни публикации:
Освен горе описаните варианти, има и много други:
1. Разказване на истории, свързани с вашия бизнес. Историите могат да имат добро въздействие върху аудиторията ви, защото те се запомнят най-лесно.
2. Постове с полезна информация за аудиторията. Това са всички постове с “how to” и “3 tips” съдържание. Споделяйте с общността полезни познания, които могат да помогнат в ежедневието и няма да останете без внимание. Съветите трябва да са свързани с това, което правите.
3. Искане на мнение в коментарите. Помолете хората да споделят тяхното мнение, относно въпрос в сферата ви. За целта можете да използвате и polls за гласуване. Ако се формират дискусии в коментарите, алгоритъмът на Facebook може да ви награди с безплатен обхват т.е. ще показва публикацията и на хора, които не са харесали страницата.
4. Цитати/вдъхновения. Един много добър начин да стимулирате хората да харесват постовете ви е като споделяте вдъхновяващо съдържание като кратки истории за успех или цитати.
5. Backstage. Зад завесите. Хората се интересуват от недостъпното – това, което не могат просто така да видят. Покажете на аудиторията вашия бизнес от страна, невидима за клиентите. Това може да е демонстрация на вашата кухня, склад, сервиз, офис, фабрика, служебен вход и т.н. Също така, можете да качите снимка на екипа.
6. Инфографики/интересна информация/факти. Покажете на аудиторията кратък интересен факт. Може да е също сравнение, статистика, цифра или гид. За по-висок engagement, помолете аудиторията да сподели в коментарите какво мисли относно информацията.
7. Организирани от вас мероприятия и промоции. Имате “вечер на киното”, стартирате “месец на френската кухня” или пък е време за пролетни промоции?
Задължително уведомете хората чрез пост за всички организирани от вас събития, без значение дали става въпрос за намаления, нови предложения, партита, тематични събирания, благотворителни събирания и така нататък.
8. Конкурси. Ако имате насъбрана аудитория, харесала вашата страница, можете да обявите конкурс.
Това е страхотен начин да получите допълнителен органичен (безплатен) трафик, защото публикацията ще има сравнително висок engagement. Разбира се, за да се получи така, е необходимо да направите така, че участниците да трябва да коментират, за да участват.
Има куп сайтове, които могат да ви помогнат да изберете победител, просто потърсете и веднага ще откриете.
9. Коментиране на текущи събития, включително и времето. Само бъдете внимателни да не засегнете остра тема, която да навреди на репутацията ви.
С такива постове оставате в тренда, показвайки активност спрямо живота в града. В една от най-продаваните си книги, Dan Kennedy изрично споменава важността на това да сте в крак с текущите събития и промени. Ето един страхотен пример за такъв пост – https://www.facebook.com/stories.varna/posts/2743640795725058:0.
10. Представяне на хора. Съществува принцип в маркетинга, че съдържанието ни винаги трябва да е ориентирано към хората. Въпреки това, себеразкриването е крайно важно за един бизнес, защото внушава доверие. За целта, пуснете пост със снимка на ваш служител и опишете неговата дейност и страст към работата.
Пример – https://www.facebook.com/cherrybymary/posts/2471765113086322.
11. Хумор. Можете да споделяте кратки и разбираеми вицове и хумористични постове, свързани с дейността ви.
Те са добър начин да привлечете внимание, но не трябва да прекалявате с тези публикации. Ако го направите, страницата ви, предназначена за представяне на бизнеса, може да се превърне хумористична. По този начин тя няма да привлича потенциални клиенти, а просто хора търсещи нещо забавно из социалната мрежа.
Относно Instagram. Изброените варианти горе важат и за Instagram. Но въпреки това има особености, с които трябва да се съобразяваме.
На първо място е начинът на показване на един акаунт. За разлика от Facebook, като сме отворили Instagram профил, ние виждаме решетка от публикуваните снимки, а не информация за страницата с една безкрайна лента.
Затова в Instagram е важно да сме по-ориентирани към показването на продукта/услугата и формирането на бранда. Стремете се снимките в публикациите да имат нещо общо, например – няколко повтарящи се цвята. Наблегнете на демонстрацията на продукта/мястото в различни сценарии и времена.
Какво да пишем в имейлите?
Първото нещо, което ни идва на ум, са писмата, известяващи за намаления и временни предложения. Този тип съдържание е най-разпространен в имейл маркетинга, защото е ефективен.
Въпреки това ще е по-добре да се отличите от останалите, като включите и други видове съдържание във вашата имейл маркетинг стратегия. Ето няколко, от които можете да се възползвате.
1. Имейли с полезно съдържание. Помислете какво би било интересно на вашата аудитория, опирайки се на продавания от вас продукт и интересите на членовете в списъка.
Дали ще е “как лесно да научим дете да кара колело”, “как кафето помага на здравето ни”, “кои цветя запазват началния си вид най-дълго” или “защо българската кухня е повод за гордост”?
Ако успеете да предизвикате интерес у хората, те постоянно ще мислят за вас. По този начин, като им потрябва продукт/услуга, които предлагате, получателите ще се сетят за вас на първо място.
2. Писма с персонализирани предложения. Не става въпрос за общите намаления. Ако организирате имейл списъка си добре, ще знаете кой клиенти са постоянни и кои ви посещават за първи път.
Знаейки универсалното правило, че около 80% от приходите са идват от около 20% от купувачите, следва да се съсредоточим на лоялните клиенти. Давайки им промокодове, бонус точки, подаръци, безплатни бонуси и т.н., ние показваме грижа към тях, като по този начин повишаваме средния LTV и RR (увеличаваме приходите).
3. Стимулиране на споделяне в социалните мрежи. Ако имате нещо, което желаете да достигне до повече хора (не само клиентската ви база), е добър вариант да помолите вашите редовни посетители и фенове да го споделят в социалните мрежи.
Винаги се старайте писмата ви да са колкото се може по-персонализирани – на личен език. А когато молите клиентите ви споделят ваши материали, това е по-важно от всякога.
Обърнете се към тях като към човек, който познавате и уважавате, покажете благодарност за тяхната лоялност и учтиво помолете.
4. Молби за отзиви. При повечето локални бизнеси имейл списъкът е съставен от клиенти. Както споменахме в първа част, чуждите изказвания са незаменим инструмент за привличане на нови клиенти.
Използването на имейл списъка за събиране на отзиви е добра идея. В писмата може да помолите получателите да оставят своето мнение за вас на Facebook страницата ви или да попълнят създадена от вас форма в Google Forms.
Цялостни насоки за съдържанието:
• Пишете персонализирано – все едно изпращате писмото на един човек, не на списък от абонати. По възможност, използвайте динамични елементи, например – име, променящо се в зависимост от това на получателя. Представете си, че имейл маркетинга е замяна на мениджъра по продажби.
• Сегментирайте списъка доколкото е възможно – колкото повече знаете за получателите, толкова по-качествено и ефективно съдържание можете да им изпращате. Ако можете, създавайте различни имейли за различните сегменти.
• Най-честите бази за сегментация: пол, възраст, брой транзакции, предпочитани продукти/услуги. Различните бизнеси сегментират базите си по различни начини с различни критерии, помислете как ще е най-добре за вашия.
• Не пишете есета. Текстът в имейлите трябва да е разбираем и не твърде дълъг. Иначе съдържанието губи стойност, а молбите стават неубедителни.
• Винаги имайте CTA. Направете така, че получателите да могат да изпълнят желаното от вас действие лесно и бързо.
Това беше нашият гид за основите на дигиталния маркетинг за локалния бизнес. Направихме съветите и инструкциите възможно най-специфични, за да можете да ги приложите лесно. Въпреки това, ще трябва да бъдете креативни при използването им.
Не прилагайте наученото в тази статия на сляпо. Винаги се съобразявайте със спецификите на вашия бизнес. Отчитайте характеристиката на аудиторията ви – какви хора купуват от вас най-често. Какви са техните навици и ежедневия? Съобразете стратегията си с тези фактори и няма да се провалите.
Използвайте информацията и издигнете бизнеса си на ново ниво. Спечелете доверието на нови клиенти и редовно комуникирайте с постоянните.
Борбата за клиенти навсякъде е голяма. Така че, това е нещо, което ще ви отличава на пазара и ще ви донесе стабилност на приходите, дори когато конкурентите ви изнемогват.
За да получите дори повече яснота как да прилагате техниките описани в ръководството конкретно във вашия бизнес, свържете се с мен.
Има нюанси, специфични за всеки вид дейност. В едни случаи е по-подходящо да се акцентира на повече съдържание, а при други платена реклама може да е достатъчна. Така при правилен анализ може да ви се спести използването на доста излишни ресурси.
Пишете ми на mihaill.freelance@gmail.com и ще обсъдим конкретни възможности за вас.