Пълно Ръководство за Дигитален Маркетинг на Локален Бизнес, Част 2

Това е 2-ра част от поредицата ни от статии за дигитален маркетинг на локални бизнеси.

Част 1 с въведениeто и допълнителни фактори, които трябва се вземат под внимание, можете да видите тук.

В тази статия ще ви разкажем за основните техники за привличане на нова и клиентела, както и за оптималния начин да накараме клиентите да купуват от нас по-често.

Онлайн реклама

Сигурно познавате няколко формата за онлайн реклама във Facebook, Instagram, YouTube или на други сайтове.

Като местен бизнес можете значително да изтъкнете пред другите рекламодатели и да станете популярни, без да отделяте хиляди долари, както правят големите международни компании. 

Със сигурност сте чували, че трябва да познавате целевата си аудитория, за да създавате правилните послания. Това универсално правило важи и тук и ако се съобразите с него, хора, които преди не са чували за вас, могат да станат ваши постоянни клиенти в рамките на седмица.

Нека поясним за различните платформи за рекламиране в интернет.

Facebook и Instagram 

Представяме ги в един раздел, защото Instagram принадлежи на Facebook и поради това, рекламите за двете социални мрежи се създават във Facebook Ads Manager.

Най-разпространеният формат в тези платформи е показване на рекламата като пост в лентата за новини, или като история (story).

Как рекламите в социалните мрежи привличат клиенти? Ако знаете кои са вашите потенциални клиенти, разбирате техните проблеми и желания и знаете как да пускате реклама, ще можете да достигате до правилните хора в правилното време. 

Да си представим, че притежавате премиален магазин за цветя. Знаете, че огромна част от клиентелата ви са жени между 30 и 50 години, които предпочитат да пазаруват в добре изглеждащи места.

Имайки това предвид, ще направите вашата реклама да се показва именно на такава аудитория, а самото й съдържание ще демонстрира високото ниво на вашия магазин.

И това е само един елементарен пример.

Бюджетите, които ще са ви необходими, зависят от множество фактори, но грубо казано, с 450-700 лева на месец ще можете да се справите добре. Рекламите във Facebook се заплащат на всеки 1000 показвания, като самата цена (CPM) зависи от фактори като ниша, локация, формат, конкуренция, качество на рекламата и други.

Ако управлявате Facebook страница, сигурно ви е било предлагано да “boost-нете” пост и по този начин, той да се превърне в реклама.

Никога не използвайте тази функция, защото възможностите за формат и таргетиране са много по-малко. Наистина може да изглежда в пъти по-удобно, но въпреки това, определено си струва да отделите време и усилия за Facebook Ads Manager.

Google

Може да се каже, че в България има 3 основни формата за реклама в Google: Search Ads, Display Ads и YouTube Ads.

За разлика от Facebook, Google не ни таксува за показвания на рекламата, а за кликовете върху нея, без значение от формата. Конкретната цена за клик (CPC) отново зависи от множество фактори, а рекламите се създават и управляват от Google Ads. 

Нека разгледаме форматите по-отблизо.

Пример за Search Ads

Google Search Ads. Те се показват на потребители, които са въвели ключов израз в търсачката, определен от рекламодателя. Тези реклами не могат да съдържат картинки и изглеждат като снипет (резултат от търсенето).

Когато създавате Search Ads, вие избирате как да изглежда вашата реклама (какъв текст да има) и при какви ключови думи да се показва. Можете (и е силно препоръчително) да изберете и локация, на която трябва да се намират хората, за да им се показва рекламата ви.

Google Search Ads е незаменим начин да привлечете нова клиентела, особено ако продавате често търсени стоки. Когато хората планират да купят нещо, те първо проверяват в интернет – или да проучат, или да разгледат онлайн оферти.

Ако името на вашия бизнес се показва в такъв момент, потребителят веднага научава за вас, точно в момент, когато се интересува от предлагания продукт/услуга.

Оптималният бюджет, както при всяка платформа, зависи от множество фактори. Ако сте в България, но не и в София, с 300лв. на месец, ще можете да успеете, ако правилно сте настроили кампанията.

Пример за Display Ads – “Nowbackinstock”

Google Display Ads. Това са рекламните банери, които виждаме из различните сайтове. Нека отбележим, че далеч не всички банери, които виждаме в интернет са от Google.

За да се показва банерна реклама на един сайт, той трябва да е в дисплейната мрежа на Google. А за да е част от тази мрежа, собственикът трябва да го е настроил предварително. Така на него ще му бъде плащано за показването на банери върху сайта.

Когато създавате такива реклами, имате множество опции за таргетиране. Освен на база на локация можете да изберете да се показват:

• На хора, скоро въвеждали избран от вас ключов израз в търсачката

• На хора с определени интереси и демографски характеристики (Google следи кои сайтове посещава всеки един потребител и го категоризира).

• На избрани от вас уебсайтове (само ако са в дисплейната мрежа на Google), YouTube канали или приложения. 

• На потребители, които Google е определил, че планират покупка на определен продукт.

Алгоритъмът на Google Ads определено не е за подценяване.

Как локалният бизнес може да се възползва от този формат? Имайки под ръка всички горе изброени опции за таргетиране, можем да спечелим от Display Ads по много начини. Както винаги ще трябва да познавате целевата си аудитория и причините, поради които вие сте правилния избор.

Нека вземем за пример един магазин за велосипедни части АБВ. Да допуснем, че огромната част от клиентелата на този бизнес се интересува от производителя на части Shimano. 

Знаейки това, добрият рекламодател ще напише в банера, че в АБВ се продават части Shimano и ще го насочи към хора в града, търсили в Google думи от типа на “спирачки Shimano”. Или ще направи банерът да се показва на потребители, разглеждали сайтове с информация за части Shimano. Или пък, може да сложи банера на сайтове с велосипедна тематика.

За успешни Display Ads кампании, трябва да отделяте поне по 250 лв./месец. 

Имейл Маркетинг

Много хора мислят, че имейл маркетингът е пряко свързан със спама. Всъщност, когато е правилно приложен, един имейл не само може да ни донесе много клиенти, но и мнозинството от получателите да го отворят и прочетат с интерес.

За да постигнем това е важно да се придържаме към “правилния” имейл маркетинг. Под това се разбира да изпращате писма само на хора, дали съгласие за това. Също така, задължително е всеки имейл да има линк за отписване.

По този начин силно намалявате шансовете писмата ви да попадат в спам папката.

Имейлите се изпращат чрез имейл маркетинг платформи, които позволяват лесно да създадете писмо с ваш уникален дизайн.

Също така, всички добри платформи имат и възможности за сегментация на списъците в случай, че ви се наложи да изпращате различни писма на различни групи абонати. Сегментацията на аудиторията е важен момент за успешните имейл маркетинг кампании.

Най-популярните платформи са MailChimp, Aweber, Klaviyo и MailerLite.

Как този канал помага на локалният бизнес? С него не можете да привлечете нова клиентела. За сметка на това, имейл маркетингът е незаменим, когато става въпрос за задържането на текущи клиенти и увеличаване на броя и стойността на техните покупки. 

След като са ви посетили, тези хора имат изградени отношения към вашия бизнес и изпращайки им имейли с персонализирани елементи, можете немалко да подобрите лоялността им към вас.


Това е основното по тези теми. 

Информацията не е малко и е възможно да изглежда сложно, но с малко помощ може да се приложи без проблем на практика.

Задължително вижте и трета част от ръководството, в която се разказва за съдържанието за реклами, постове и имейли.

За да получите дори повече яснота как да прилагате техниките описани в ръководството конкретно във вашия бизнес, свържете се с мен.

Има нюанси, които са специфични за всеки вид дейност. В едни случаи е по-подходящо да се акцентира например на повече съдържание, при други платена реклама може да е достатъчна. Така при правилен анализ може да ви се спести използването на доста излишни ресурси.


Пишете ми на mihaill.freelance@gmail.com и ще обсъдим конкретни възможности за вас.

Михаил Атанасов on EmailМихаил Атанасов on Linkedin
Михаил Атанасов
Акаунт мениджър в дигитална агенция Маркадемикс & фрилансър маркетолог.
About The Author

Михаил Атанасов

Акаунт мениджър в дигитална агенция Маркадемикс & фрилансър маркетолог.