Всеки маркетолог днес рано или късно се среща с абревиатурите и термините на дигиталния маркетинг. На този етап много се стряскат поради количеството и сложността на пръв поглед.
Някои си мислят, че има начин да работят и успяват без да ги знаят, което е голяма грешка. Те са в основата на онлайн маркетинга и трябва да сме запознати с повечето, независимо дали се занимаваме със социални мрежи, имейл маркетинг, Google реклами, сайтове, аналитика, SEO и т.н.
Дигиталният маркетинг, без своите съкращения и термини, е като математика без цифри.
Всъщност, те не са трудни за разбиране! Всяко съкращение се помни лесно и означава нещо, говорещо само за себе си.
Някои от абревиатурите обозначават важни показатели, които се изчисляват с формули.
Аз лично, бих сравнил сложността на тези формули с тези, които се учат още в начално училище.
Общи:
ROI – Return On Investment. Много важен показател. От него разбираме каква е възвръщаемостта от рекламна кампания. С други думи – каква част от заделения бюджет се е върнала като чиста печалба.
ROI се изчислява като разделим печалбата (приходите – себестойност – бюджет за кампанията) на бюджета, който сме отделили за кампанията.
Тоест сметката ни ще изглежда така:

Да кажем, че продаваме моливи и искаме да спечелим като пуснем реклами във Facebook. Ще продаваме всяка бройка за 3 лв., а изначално сме дали по 1 лв. за всеки молив (себестойността). Готови сме да инвестираме 30 лв. за реклами.
След като е приключила кампанията сме продали 100 молива. Тоест приходът ни е 300 лв. (3*100), общият разход – 130 (100*1+30), а печалбата – 170 лв. (300 – 130).
Сега нека разберем каква е била ефективността на рекламната кампания.

=(170/30)*100%= 566%.
Тоест, печалбата ни е 566% от сумата, която сме инвестирали изначално.
CTR – Click Through Rate. Частта от аудиторията, която е кликнала върху нашата реклама спрямо, броя на хората, които само са видели рекламата. Тоест, ако рекламата ни е била показана на 1000 души и 50 от тях са я кликнали, CTR ще е равен на 5% (добър резултат за повечето ниши).
CTA – Call to Action или призив за действие. Това е фрагментът от продаващия текст, който казва на читателите какво следва да направят по-нататък. Примери за CTA:
“Ако имате въпроси касаещи конкретно Вашия бизнес, винаги можете да се обърнете към нас, като попълните контактната ни форма.”
“Купи сега!”
“Не пропускай възможността, поръчай тук”
“Хареса ли ви? разгледайте повече тук!”
SEO – Search Engine Optimization. Оптимизация на уеб страница/видео/пост, за да се показва на по-добри позиции в търсачките (като Google). SEO представлява цял раздел в дигиталния маркетинг.
Често заблуждение е, че SEO включва само работа за по-добро класиране в Google на уеб сайтове. Въпреки че Google e най-използваната, съществуват и други търсачки, на които трябва да обръщаме внимание – Yahoo, Bing, Yandex или тази на YouTube (втората най-използвана в света).
SMM – Social Media Marketing. Маркетингът в социалните мрежи обединява всякакви маркетинг действия във Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp, Snapchat, YouTube, Viber и много други.
Постове от името на страница, реклами, групи, хаштагове, чат с последователи, всичко това е SMM.
PPC – Pay Per Click. Моделът, по който се формира цената за рекламите ни в някои платформи (например Google Ads). Съгласно него, плащаме всеки път, когато някой кликне върху нашата реклама.
CPC – Cost Per Click (цена за клик). Цената, която плащаме за всеки клик върху нашата реклама. В Google Ads например, тя зависи от фактори като релевантността на рекламата, позиция, показатели (CTR) и конкурентни реклами.
CPM – Cost Per Mile. Цена на 1000 показвания. Друг принцип за заплащане на реклами, който важи за рекламни мрежи като тази на Facebook.
Съгласно него, плащането е за 1000 показвания на нашата реклама, като цената отново зависи от редица фактори.
LP – Landing Page. Уеб страницата, на която хората се “приземяват” след като са кликнали на наша реклама, снипет (обява в резултатите на Google), линк в имейл или друго.
Landing Page може да бъде както дълга страница с множество текстове, картинки и други елементи, така и елементарна страница на продукт в онлайн магазин – с картинка, название на продукт, кратко описание, цена и бутон “купи”.
Avg Bill – термин използващ се както в дигиталния маркетинг, така и извън него. Това е средната сума, която харчат клиентите, когато купуват от нас.
RR – Return Rate. Колко често нашите клиенти купуват от нас (без значение какво). Например веднъж в месец, 2 пъти на седмица или веднъж на 3 години.
LTV – Life Time Value. Печалбата, която можем да очакваме от 1 клиент за цялостното му взаимодействие с бизнеса – “неговия живот”.
Тази метрика е важна и често подценявана от начинаещите маркетолози.
Да си представим, че имаме магазин за стоки за деца от 0 до 10 години. Ако при нас дойде човек и купи нещо за новородено бебе, той става наш клиент (предполагаме, че е доволен от магазина).
Първо купува количка и дрешки за общо 400 лв. Всяка следваща година купува играчки, дрешки, храна за деца и други неща от нас на стойност средно 1200 лв. Когато синът му стане на 10, родителят ще спре да бъде наш клиент. Така за “живота си” той ще ни даде общо 10*1200=12 000 лв.
Ако това е нашия типичен клиент, LTV показателят ни е 12 000 лв.
Примерът, разбира се, е много опростен и не отчита множество фактори.
Често, LTV е трудно да се изчисли, а понякога и невъзможно. Затова много маркетолози смятат прихода, който средностатистическият клиент ще ни донесе за даден период, например 1 месец.
KPI – Key Performance Indicator. Конкретният показател, които трябва да следим, за да разберем колко е успешна една кампания. Това може да бъде брой показвания на Google дисплейна реклама, отваряния на промоционален имейл или преглеждания на рекламно видео във Facebook.
KPI са конкретни метрики, които следим например в платформи като Google Analytics, Google Ads или Facebook Ads Manager показващи резултатите от дейностите ни.
За да разберем какъв показател е нашия KPI, трябва да сме наясно с маркетинг целите на нашия бизнес.
Ако имаме нов ресторант и целта ни е обществото масово да разбере за нас чрез Facebook реклами, няма да следим колко резервации са направени от хората, видели рекламата. Ще следим колко пъти са били видени и/или какъв engagement са получили (лайкове, коментари, споделяния, отбелязвания и други).
Но ако сме ресторант с утвърдена репутация в района и целта ни е хората да ни посещават по-често, ще следим резервациите, които са били направени чрез Facebook.
Facebook и други рекламни мрежи:
ROAS: Return on Ad Spend. Лесна за разбиране, но много важна метрика за всеки рекламодател във Facebook. От нея разбираме колко са ефективни рекламите ни.
Показва ни съотношението между приходите от кампанията и инвестирания бюджет.
Разликата от ROI е, че смятаме само прихода от кампанията и бюджета за нея, а не чистата печалба. Изчислява се по следния начин:

Нека приведем пример.
Ние сме онлайн магазин за спортни стоки. Провеждаме рекламна кампания във Facebook. Искаме да разберем колко ефективна е била тя за бюджета, който сме й отделили.
Бюджетът ни е бил 100 лв., а приходите от кампанията са 500 лв. 500/100=5 ROAS, което е относително добър резултат.
Email:
Open Rate. Метрика в имейл маркетинга, която ни показва какъв процент от получателите са отворили нашия имейл.
Изчислява се като се раздели броя на абонатите, които са отворили нашия имейл, на общото количество абонати, получили имейла:

Ако сме изпратили едно писмо на общо 1500 абонати и 250 са кликнали върху темата на писмото, то нашият Open Rate ще е 16% (250/1500), малко над средностатистическия.
Click Rate. Друг термин от имейл маркетинга. Той ни показва какъв е процентът на получателите, които са кликнали върху линк (или бутон) в нашия имейл.
Всеки, който е кликнал в нашия имейл винаги го е отворил. Затова Click Rate винаги ще е по-малък от Open Rate.
Изчислява се по следния начин:

Това бяха най-основните термини и съкращения в дигиталния маркетинг. Те най-лесно се научават чрез практика. Няма нужда да ги помните наизуст, но с тях ще ви е много по-лесно в бъдеще.
Разбира се, има и други. Затова планираме да направим и 2 част, която да допълни текущата статия.