Как новите GDPR регулации ще се отразят на рекламите във Facebook и Instagram
Както знаете от 25-ти май 2018 влиза в сила нов “регламент за защита на личните данни” в ЕС – GDPR (General Data Protection Regulation).
И естествено като при всеки друг голям европейски бюрократичен регламент и при този е пълно с неясности, неразбирания, объркване и тн. Но при всички положения това е регулация, която вече отразява на бизнеса в Европа. Всички големи и малки компании трябва да се съобразяват с новите условия.
Ако не гледаме в детайли, GDPR се свежда до това:
Трябва да имате “подходящо правно основание (например съгласие, договорна необходимост или законни интереси)” за използването от ваша страна на потребителските данни.
Естеството на бизнеса в интернет е такова, че няма как да не боравите по един или по друг начин с лични данни на ваши клиенти или посетители на уебсайта ви. Затова ако имате каквато и да е онлайн дейност, опитайте се максимално да спазвате новите разпоредби.
В тази статия конкретно ще се спрем на това как GDPR ще се отрази на Facebook рекламите.
Това е само наша гледна точка и ви съветваме при нужда да потърсите съвет от професионален юрист относно правилния подход за вашия бизнес.
За много онлайн бизнеси рекламите във Facebook и Instagram са основен източник на таргетиран трафик и потенциални клиенти. И за да не се лишавате от тях трябва да знаете какво да правите и какво да очаквате.
От Facebook ясно са заявили следното:
“Each company is responsible for ensuring their own compliance with the GDPR, just as they are responsible for compliance with the laws that apply to them today.”
Превод:
“Всяка компания е отговорна за осигуряването на собственото си съответствие с GDPR, точно както е отговорна за спазването на законите, които се отнасят за нея днес.”
Това означава, че в случай, че не отговаряте на изискванията, след 25 май могат спокойно да ви спрат акаунта за реклами.
Подробно разясненията на Facebook по отношение на GDPR можете да видите тук.
Какво да правите като рекламодател
Накратко:
Отговорността на всеки рекламодател е… Да правите точно това, което Facebook прави!
Трябва да информирате вашите посетители за видовете данни, които събирате, какво правите с тях и кой друг ще ги види.
Ако използвате Facebook реклама само с детайлно таргетиране, не е нужно да се притеснявате.
Нещата са малко по-различни в случай, че използвате Facebook Pixel или Custom Audiences.
В повечето случаи ще се считате за администратор на данни (data controller). Това означава, че съгласно правилника за GDPR ще трябва да покажете:
– Как събирате данните
– За какво точно използвате данните
– Че хората изрично са се съгласили да имате и използвате данните им
– Можете да покажете колко време ще ги използвате данните им
– Че давате на хората възможността лесно да се откажат/отпишат
– Че хората имат право на достъп до данните, които имате за тях
Facebook ви предоставя инструментите за достигане до аудиторията на платформата им, но в повечето случаи вие (рекламодателят) сте този, който носи отговорност като администратор на данни.
А пък процесорът на данни (data processor) обработва личните данни от името на администратора на данни (data controller), в повечето случаи това ще бъде Facebook.
Вие сте администраторът на данни за вашите custom audiences във Facebook, затова вие носите отговорност за събирането и използването им. Facebook на свой ред са процесорът на данни, тъй като те предоставят инструментите, които ви позволяват да обработите тези аудитории на тяхната платформа.
Facebook pixel
Според Facebook, всеки, който използва Facebook Pixel “ще има задължения по GDPR.”
В общи линии, за да го използвате, трябва да получите съгласие от посетителите си.
Придобиването на съгласие е доста просто.
Трябва да кажете на посетителите на сайта ви, че използвате пиксел ида обясните защо ви е нужен. Те трябва да се съгласят с тях. Това може да се направи чрез искане за съгласие при регистрация, използване на cookie бар и/или линк към страница обясняваща как използвате личните данни, разположен на всички страници на сайта ви.
Инстаграм
Тъй като Facebook притежава Instagram, Instagram ще бъде GDPR съвместим, както е и Facebook.
Не е нужно да правите нищо допълнително, за да използвате реклами в Instagram или за да придобиете допълнително съгласие за използването на потребителски данни като метод за насочване.
Същото важи и за Messenger и WhatsApp.
Как GDPR ще се отрази на пазара на Facebook реклами?
Трудно е да се правят кой знае какви прогнози, но вероятно цените на рекламите с времето ще се повишат.
Google и Facebook са най-големите рекламни платформи и имат огромно предимство в събирането на удобни за рекламодатели данни, дори и с GDPR регламентите.
По-малките им конкуренти ще имат много повече трудности. При някои изглежда невъзможно сдобиването с потребителско съгласие в големи мащаби. Затова още повече рекламодателски пари ще бъдат насочени към големите играчи.
Също можем да очакваме промяна в опциите за таргетиране.
Каквото и да е, не се притеснявайте от GDPR.
Просто спазвайте базовите правила и няма да имате проблеми.
Поне с рекламите във Facebook и Instagram.