Имейл маркетингът е много ефективен начин да се увеличат продажбите на един бизнес и това няма да се промени скоро.
Има 2 основни вида имейл кампании – регулярни и автоматизирани.
Платформите за имейл маркетинг имат различни собствени термини за тях, но принципът е един и същ.
Регулярните кампании се подготвят и изпращат само веднъж, това са, например, бюлетините или имейлите, уведомяващи за промоции. А автоматизираните кампании се изпращат сами, когато абонатът извърши някакво действие, например, отвори друг имейл, разгледа продукт на сайта, купи или се присъедини към списъка.
Автоматизираните кампании могат да бъдат съставени от множество писма, които да се изпращат едно след друго при необходимост. По този начин резултатите им могат да бъдат преумножени.
Именно автоматизираните имейли имат най-голям потенциал в дългосрочен план. Най-често показателите им са в пъти по-добри от тези на регулярните кампании.
Затова сега искаме да ви представим основните видове автоматизирани кампании, които трябва да се имат предвид на първо място.
По принцип няма решение, което да е подходящо за всяка една компания. Всеки бизнес трябва да има собствена уникална стратегия за имейл маркетинг, която да покаже най-добри резултати.
Затова нека тези статия ви служи като ориентир, а не като точна инструкция за кампаниите, които да създавате. Понякога или видът имейл няма да е подходящ за аудиторията ви, или няма да е технически лесно, или няма да си струва усилията.
Нека пристъпим към тях.
Welcome имейл
Тази автоматизация се задейства веднага след като нов абонат се е присъединил към списъка.
Можете да имате welcome кампания и за клиенти, но сега става въпрос за писмо, което се изпраща на хората, които още не са купили.
То има 3 цели: да представи бранда, да предизвика действие (конверсия) и/или да “посрещне” абоната в списъка, като го информира за имейлите, които ще получава в бъдеще.
Често хората се абонират след като им е обещано да получат промокод или подарък ако си въведат данните. Точно в welcome писмото трябва да бъде вложен този код. В никакъв случай не давайте празни обещания!
Също така, ако предлагате сложен продукт, е добра идея да направите писмото като инструкция за използване на това, което предлагате или просто да го опишете по-подробно.
Подхранващи имейли
Тези писма се изпращат след като абонатите са получили първото Welcome писмо и не са извършили покупка. Тяхната цел е да склонят човека, който е проявил интерес към вашия магазин, да извърши следващата стъпка.
Подхранващите имейли могат да бъдат част от самата Welcome кампания, тоест можем да ги определим, като писмата, които следват след първото, изпратено на хората след абониране.
Погрижете се всеки подхранващ имейл да се изпраща, само ако абонатът още не е купил.
Относно съдържанието им, помислете какво възпира повечето потенциални клиенти. Какви могат да бъдат първоначалните им съмнения. Ако не знаете много за това, можете да попитате самата аудитория, като включите писмо с линк към анкета.
Като разберете за причините, възпиращи хората от покупка, опишете решенията на възраженията в подхранващите имейли.
Няма конкретни правила за това кое работи и кое не, опитайте с различни методи, които описахме и при Welcome кампанията – покажете предимството на вашия бранд и покажете грижа към клиентите.
Изоставена количка
Тези кампании се използват предимно от онлайн магазините. При тях се изпраща писмо часове след като абонат е добавил продукт в количката и не е купил.
81,4% от количките в онлайн магазините по света биват изоставени (проучване на Baymard Institute). С имейлите за изоставена количка, ще можете значително да намалите този процент за вашия онлайн магазин.
Тази кампания, (и всички следващи) може да включва повече от един имейл за по-добра обща конверсия като всяко писмо използва различни техники за убеждаване.
Например, първият имейл може да бъде направен като напомняне, вторият да елиминира потенциални възражения и въпроси, третият да включва промокод и четвъртият да предложи алтернативни продукти.
Не се притеснявайте да създавате дълги серии с множество писма, стига те да са с добри показатели. Първо създайте имейл 1 и 2 и изчакайте няколко дни, за да видите как се представят. Ако резултатите са добри, добавете трети, след това четвърти и така, докато не видите, че метриките започват силно да намаляват.
Добрите платформи за имейл маркетинг предоставят възможност в писмото да се показва самият продукт, който е бил разгледан и добавен в количка. При наличие на такава опция, задължително се възползвайте от нея.
Интерес към продукт
Тази кампания се активира след като абонатът е разгледал даден продукт на сайта, но не го е добавил в количката.
Много е важно кампанията да не се задейства заедно с тази за изоставена количка, иначе потребителят ще получи 2 имейла със сходно съдържание, което може да е дразнещо. Затова настроите имейлът да се изпраща само ако потребителят не е добавил продукта в количката
Кампанията пак може да представлява серия от имейли. Отново справянето с възражения, емоциите, показването на грижа и промоционалните кодове са на ваше разположение, за да увеличите ефективността.
От личен опит, именно кампаниите за изоставена количка и проявен интерес имат най-висока конверсия в сравнение с останалите.
Имейли след покупка
Както говори заглавието, тази кампания се задейства след като абонат е купил от вас. С нея можете да постигнете няколко неща – да продадете продукт, допълващ закупения, да получите отзив или препоръка и да направите клиента по-удовлетворен.
Във всяко писмо от серията се опитаите да се фокусирайте върху различни неща:
- покажете благодарност;
- предложете сходен продукт (cross-sale);
- предоставeте промокод;
- помолете за отзив;
- предложете на получателя да ви препоръча.
Ако обръщате внимание на детайлите, можете да направите отделни серии за клиентите, които вече са пазарували от вас няколко пъти. Те ще трябва да имат повече бонуси за получателя.
Добра идея е, ако е възможно, първия имейл от серията да съдържа и копие на касов бон както е показано по-долу.

Реактивация на неактивни абонати
При повечето платформи за имейл маркетинг, цената зависи от броя абонати в списъка. Така хората в списъка ви, които не проявяват никаква активност не само са излишни, но могат и да ви струват допълнителни разходи.
За целта трябва да се стремите техният брой да е колкото се може по-малък. Това се решава по 2 начина – с реактивираща кампания и/или с регулярно премахване на неактивните абонати.
Реактивиращата кампания може да се задейства всеки път, когато човек не е отварял последните 10 писма, които са му били изпратени.
Писмата могат да съдържат различни мотиви за действие. Например, да попитате получателя дали още желае да получава имейли от вас, да предложите код за отстъпка или да кажете, че ако не натисне бутон в писмото, ще бъде отписан от базата ви.
Това бяха основните автоматизирани имейл кампании, за които препоръчваме да се замислите на първо място.
Както бяхме казали в началото, това не е готова стратегия за прилагане. Помислете кои от предложените кампании ще са най-подходящи за вас и експериментирайте. Не се притеснявайте да добавяте имейли в сериите, стига да не се изпращат на прекалено кратки интервали.
Съобразете се с пълния цикъл на продажби, през който минава средностатистическият клиент и нагласете автоматизираните кампании така, че да му пасват.
Помислете за съдържанието и офертите и също експериментирайте с тях, ако платформата го позволява. Само чрез тестове може да се разбере кое си струва да се остави, промени или премахне.
Автоматизираните кампании могат да се окажат ключов фактор за цялостната маркетинг стратегия. Винаги се стремете те да работят в синхрон и да се изпращат в правилното време на правилните получатели с правилното съдържание!
Успех с нагласянето!