В тази статия ще разгледаме някои популярни бизнес модели в интернет, които се използват както от начинаещи, така и от напреднали онлайн предприемачи.
Някои онлайн бизнес модели са по-лесни за осъществяване и изискват по-малко технически знания и ресурси. Други са по-сложни, изискват повече внимание, знания и ресурси. Но при всички положения, тези модели са широко разпространени и когато се изпълняват правилно носят добри резултати.
Разбира се, в списъка не сме включили никакви измамни и престъпни модели. Но въпреки всичко, преди да започнете каквато и да е дейност, е добре да се уверите, че действате в рамките на закона.
Ето списък с някои от популярните модели за бизнес в интернет:
Онлайн медии
Има различни видове онлайн медии: онлайн списания, интернет телевизии, новинарски сайтове, видео канали и тн. Те се ползват с широк потребителски интерес.
Начини за генериране на приходи:
– реклама (банери, линкове, клипове)
– партньорски/афилиейт оферти;
– платени публикации
– спонсорства
– дарения
Необходими умения и ресурси: Повечето популярни медии изискват да им се отделя доста време с правилна организация на дейността. Конкретните необходими ресурси зависят от спецификата на конкретния проект.
Блогване (blogging)
Блогът е вид медия, но поради широката разпространеност и лесното започване трябва да се спомене отделно.
Моделът е прост… Създаване на нишов блог (блог със специфична тематика), който да предоставя интересно и полезно съдържание за хора интересуващи се от съответната тема.
Например: Хора интересуващи се от здравословен начин на живот биха проявили интерес към съдържанието на блог с такава основна тема. Стига, разбира се, те да намират това съдържание за полезно.
Начини за генериране на приходи:
– чрез реклама;
– чрез партньорски (афилиейт) оферти;
– чрез продажби на собствени продукти и услуги в съответната ниша
Личните блогове също могат да бъдат печеливши, стига отново да имат достатъчно голяма аудитория.
Необходими умения и ресурси: В общи линии всеки може да започне блог с минимални ресурси. Това е един от най-подходящите модели за начинаещи.
Електронна търговия (Онлайн магазин)
Решили сте да продавате определени стоки по интернет и създавате сайт, от който потребителите могат да си ги купят. Пълно е с такива магаини. Например магазини за обувки, столове, електроника, екскурзии и тн.
Това е особено подходящ модел за хора, които продават съответните стоки по традиционни офлайн канали, но нищо не пречи да се занимавате и само с онлайн продажби.
Необходими умения и ресурси: Необходима ви е стока, която да продавате и доставяте на клиенти, както и добре изработен онлайн магазин.
Дропшипинг (dropshipping)
Дропшипингът е особена форма на електронна търговия. При него вие не държите стока на склад, а продавате продукти, които се доставя на клиента от 3-то лице. Обикновено 3-тото лице е производител или вносител на стоката. Вие печелите от надценката, която сте определили да плаща крайният потребител на вас.
Продажби на дребно в големи сайтове
Най-големите сайтове за продажби на дребно в интернет предоставят добри възможности на търговците да намерят клиенти за своите стоки. В световен мащаб такива сайтове са Amazon и Ebay, в България имаме сайтове като olx.bg, bazar.bg и auction.bg.
Независимо дали сте производител, вносител или обикновен търговец, или пък просто искате да продадете някои стари лични вещи, тези сайтове ви дават тази възможност. (За продажба на лични вещи може да използвате и сайтове за обяви тип bezplatno.net, alo.bg, craigslist (международен) и тн.)
Директен афилиейт (affiliate/cpa)
При афилиейт маркетинга вие получавате комисионни за продадени продукти, предлагани от други търговци. Вие просто насочвате посетители към техните оферти и при успешна продажба печелите.
Създаване на общност по интереси
Има различни формати за такива общностии: форуми, фейсбук групи или страници. Идеята е да съберете аудитория интересуваща се от определена тема, които да водят дискусии помежду си и да си помагат.
Начини за генериране на приходи:
– реклама;
– афилиейт оферти;
– продажби на собствени продукти и услуги в съответната ниша
Онлайн Обучения
Създаване на информационни продукти (статии, документи, аудио и видео записи, инфографики и др) на определена тема, за които хората биха платили.
Темите може да са най-различни – фитнес програми, езикови курсове, професионални обучения и тн.
Уеб Услуги
Ако имате практически познания в някоя онлайн дейност (програмиране, уеб разработка, дизайн, създаване на съдържание, правене на проучвания, реклама и тн) може да предлагате тези свои умения като услуга.
Създаване и продажба на софтуер
Популярен бизнес модел е създаването на софтуер. Софтуера може да изпълнява най-различни функции и е нещо, което се търси в много сфери на дейност.
Разбира се, искат се специфични програмистки умения за създаване на софтуер. Ако не сте разработчик, то може да наемете или да си партнирате с такъв.
Софтуер като услуга – SaaS (Software as a Service)
Това е модел на доставка на софтуер, при който софтуерът и данните се хостват в интернет от предоставящият услугата. Самият софтуер се използва през браузера.
Може да продавате достъпът до него или да го предлагате безплатно, рекламирайки други продукти на платформата.
Мобилни приложения
Изготвянето на мобилни приложения е вид софтуерна разработка, но поради спецификата го слагаме отделно. Смартфоните се използват почти от всеки в днешно време и се разработват най-различни приложения за тях.
Мобилните приложения могат да бъдат платени или пък да бъдат безплатни с опция за платени подобрения. В краен случай на тях могат да се показват и реклами.
Онлайн Посредничество
Друг популярен модел е така нареченото посредничество. Обикновено става въпрос за сайт, които свързва търговци и потребители или потребители с други потребители. Такива сайтове са сайтовете за обяви, сайтовете за запознанства, сайтовете за имоти, за автомобили и тн.
Има много различни начини да се генерират приходи при този модел – от реклами до такси за използването на услугата.
Сайт визитка
Това са най-обикновени сайтове, които обикновено рекламират някаква офлайн дейност на човек или на фирма. Най-често представляват статични сайтове от няколко страници, в които се описва дейността на фирмата, предлаганите продукти и има информация за контакти.
тези сайтове са помощно средство, а не основен бизнес двигател.
Както виждате избор на бизнес модели в интернет има. Всеки от тях си има плюсове и минуси, на които верочтно ще се спрем в детайли в бъдеще.
На вас остава да си изберете най-подходящия модел за вас и да развиете успешна дейност.